Reisverslag Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Stan Welk - WaarBenJij.nu Reisverslag Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Stan Welk - WaarBenJij.nu

Reisverslag Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Stan

04 Juni 2019 | Israel, Jeruzalem

Vrij 17-05: We kwamen 's middags aan op het vliegveld in Tel Aviv. Vanwege de Sjabbat liepen we al meteen tegen een probleem aan, de trein naar Jeruzalem reed niet. Echt van een cultuurshock kun je niet spreken, omdat dit in Nederland ook nog wel eens voorkomt. Gelukkig reed er nog wel een bus en kwamen we tegen het eind van de middag in Jeruzalem aan. We werden hartelijk ontvangen door onze gastheer. Doordat veel winkels in de buurt dicht waren, hadden we nog geen kans gehad om boodschappen te doen. Onze gastheer bracht ons naar een dorpje verderop waar nog wel een winkel los was. We hebben de rest van de avond in ons appartement doorgebracht.

Zat 18-05: Vandaag hadden we een afspraak met familie van de vriendin van Jasper. Haar naam was Marina en ze liet ons de belangrijkste bestemmingen van Jeruzalem zien. Ze begon met vertellen dat de oude stad is opgedeeld in vier delen: een Armeens, Joods, Christelijk en een Islamitisch deel. Hier speelde bij ons al meteen een idee op voor het onderzoek naar een historische vluchtelingenstroom, namelijk die van de Armenen. Tijdens de rondleiding liet ze ons onder andere de Klaagmuur, de Heilige Grafkerk en de Olijfberg zien. Hier kon je wel spreken van een cultuurshock. Je merkt hier dat de religieuze belangen in de stad enorm groot zijn. Er lopen allerlei bevolkingsgroepen door de oude stad heen. Ook bij het bezoeken van de bezienswaardigheden merk je dat alles en iedereen met religie bezig is. Na de rondleiding nam ze ons mee naar haar flat waar we ook haar man ontmoetten, Bill. Nadat we Bill hadden verteld van ons bezoek, had ook hij een suggestie voor ons onderzoek, namelijk de Ethiopische vluchtelingenstroom. Ook hebben we met hen afgesproken dat ze ons een keer meenemen om de omgeving van Jeruzalem te laten zien.

Zon 19-05: Vandaag zijn we naar een museum gegaan, the city of David. Hier hebben we eerst naar een introductiefilmpje gekeken. Hier zagen we hoe de stad Jeruzalem is ontstaan en hoe het zich heeft uitgebreid. Hier zagen we dat de uitbreiding enorm was. Daarna hebben we naar de funderingen gekeken van de eerste delen van de stad. Ook zijn we nog door 3000 jaar oude tunnels gelopen. Wat ons erg opviel waren de vele scholen die naar het museum kwamen. Het was ontzettend druk met schoolreisjes. Je merkt dat er ontzettend veel wordt geïnvesteerd door de overheid om de inwoners van Israël te laten zien wat de geschiedenis van het land is. Na het museumbezoek zijn we zelf nog een rondje door de stad gelopen. 's Middags werd het al vrij warm en hebben we ons appartement weer opgezocht.

Maa 20-05: Ondertussen loopt de temperatuur hoog op in Jeruzalem. Dit zorgt ervoor dat we alleen nog 's ochtends tijd hebben om buiten iets te ondernemen. Vandaag hebben we een tour gedaan over de stadsmuren van de oude stad. Hierdoor kregen we, met een mooi uitzicht, een goed beeld van de verschillende delen van de stad. Daarna zijn we naar een museum gegaan, the tower of David. In dit museum worden verschillende tijdvakken onderscheden. Zo kregen we een duidelijk beeld welk volk aan de macht was in Jeruzalem door de eeuwen heen. Ook zijn we 's avonds de stad in gelopen om het nachtleven van Jeruzalem te onderzoeken. Hier werden we opgeschrikt door de bierprijzen, waardoor dit experiment van korte duur was.

Din 21-05: We komen bij de twee heetste dagen aan van ons verblijf. Na 11 uur zal het kwik niet onder de 37 graden zakken. Dit zorgt ervoor dat we genoodzaakt zijn om binnen te blijven. Vandaag zijn we naar het Yad Vashem museum geweest. Dit is een Holocaust Memoriam museum. Dit is een enorm museum wat begint bij het aan de macht komen van Hitler en eindigt bij de bevrijding en de reis van vele Joden naar Israël. Dit was een van de indrukwekkendste bezienswaardigheden van onze reis. Wat ons ook opviel was de grote militaire aanwezigheid. In Israël moeten de mannen 3 en de vrouwen 2 jaar dienstplicht draaien. Een groot onderdeel hiervan is het bezoeken van musea. Hierbij kregen wij hetzelfde idee als bij de eerder genoemde schoolreisjes. De overheid vindt het belangrijk dat de bevolking kennis heeft over de geschiedenis van het land.

Woe 22-05: Ook vandaag was het weer ontzettend warm. Daarom zijn we wederom naar een museum geweest. Dit keer naar het Nationaal museum van Israël. Zij hadden een enorme schat aan bronnen uit verschillende tijden. Ook dit museum was weer immens. Ook hier viel de militaire massa weer op.

Don 23-05: Vandaag zijn we naar het JACC (Jerusalem African Community Center) gegaan. Hier wilden wij meer informatie over en we wilden graag een gesprek met een van de werknemers. Na een grote zoektocht wisten we toch het gebouw te vinden waar de organisatie zat. De organisatie had een klein kantoortje waar een vrouw ons te woord stond. Helaas had niemand tijd om met ons een gesprek aan te gaan. We hebben een nummer achtergelaten en kregen een boekje mee met de werkzaamheden die zij verrichten. Dit was voor ons wel een teleurstelling, omdat we gehoopt hadden meer van de organisatie te weten te komen.
Na het bezoek aan de JACC zijn we naar de Heilige Grafkerk gegaan om daar d.m.v. een zelf-gedownloade audiotour een rondleiding te volgen. Hierdoor kregen we nog meer informatie over wat er zich in de kerk zou hebben afgespeeld. Ook werd het ons iets meer duidelijk waarom de fanatieke Christenen hier naartoe gaan. Toch blijven we het bizar vinden dat mensen zich zo kunnen overgeven aan een geloof.
Na het bezoek hebben we afgesproken met Ron en Nelleke. Zij zijn twee kennissen van Jasper. Zij doen belangrijk werk voor de Nederlanders die naar het Midden-Oosten komen. Daardoor hebben zij ook veel contact met mensen in het Midden-Oosten en weten zij heel veel van de omgeving af. Nadat we hier lekker hebben gegeten, een adresje hebben gekregen om contact op te nemen en de nodige literatuur hebben meegekregen, zijn we weer naar ons appartementje gegaan.

Vrij 24-05: Vandaag begon de Sjabbat weer. Er zaten dus een hoop winkels dicht in de middag. Daarom hebben we besloten om 's ochtends over de markt heen te lopen en wat souvenirtjes te kopen voor het thuisfront.

Zat 25-05: Ook vandaag was er nog een dag van rust in Jeruzalem. Gelukkig waren Bill en Marina bereid om ons mee te nemen naar mooie plekjes buiten Jeruzalem. Bill doet een opleiding als tourgids en weet dus welke plekken we bezocht moeten hebben voordat we weer huiswaarts keren. Eerst zijn we naar een gedenkplaats gegaan voor de 6-daagse oorlog in 1967. Hier is een grote toren neergezet op een belangrijke heuvel, die eerst in handen was van het Trans-Jordaanse leger was. Na de oorlog in '67 kwam dit gebied in handen van het Israëlische leger. Vervolgens zijn we doorgereden naar een klooster. Hier zijn originele vloeren van een villa gevonden uit de Byzantijnse tijd. Ook kregen we binnen een rondleiding van een plaatselijke gids. Na de rondleiding zijn we doorgereden naar enkele grotten. Hier werden vroeger duiven gehouden. Deze waren nuttig voor de bemesting van het land en voor de brievenpost. Vlak naast deze grot kwamen we in een kelder van een huis dat er niet meer stond, hier maakten ze olijfolie. Na de rondleiding hebben Bill en Marina ons nog mee uiteten genomen. Het waren erg aardige mensen en een fijne ontmoeting.

Zon 26-05: Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de Olijfberg. Het was een indrukwekkend gezicht om al die graven op een berg te zien liggen. Eenmaal boven aangekomen had je ook een prachtig uitzicht over de stad Jeruzalem. We dachten dat we vanuit hier ook dicht bij de verdedigingsmuur waren die de Israëlische regering heeft neergezet om aanslagen te voorkomen. Toen we bijna bij de muur waren zijn we toch maar omgedraaid, omdat we beide het gevoel hadden dat we niet de juiste wijk binnen liepen. Dit hadden we toch nog wel graag willen zien, omdat we naast de prachtige gebouwen ook de realiteit wilden meemaken net iets buiten de stad.

Maa 27-05: Helaaaaas… vandaag moeten we weer naar huis. 's ochtends hebben we de bus gepakt naar het vliegveld. Na een enorme strenge controle, een vlucht met de nodige turbulentie en mooie stewardessen, zijn we weer veilig geland in Eindhoven. Het was een avontuur om niet snel te vergeten en het is voor ons beiden een plek om naar terug te gaan.